Home   Bedömning   Undervisningstips 11 Livlinor

Undervisningstips 11 Livlinor

Livlinor i undervisningen

Ett sätt att utveckla detta är att förse eleverna med livlinor vid diskussioner, läxor, prov och andra uppgifter. Dessa metoder syftar till att få eleverna att engagera sig i sitt egna lärande och ge dem möjligheter att söka svar på sina frågor genom att använda varandra som lärresurser.

Om du arbetar med flervalsfrågor och ”A – B – C – D – E – kort-metoden” kan du använda ovannämnda sätt för att eleverna med egen tankekraft komma fram till en lösning. De tre ovannämnda sätten hämtar sin inspiration till från tv-programmet ”Vem vill bli miljonär”. ”Fråga publiken” – fråga klasskamraterna som får berätta vad de gissar/röstar på, ”50/50” – läraren tar bort två felaktiga alternativ och ”ring en vän” – välja en klasskamrat för att få hjälp. Ett till program som eleverna känner till är ”Vem är smartare än en femteklassare” där eleverna kan få välja att ”Kopiera”, ”Kika” eller ”Räddas”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

www.nordstromeducation.se